I 2002 vedtog FNs generalforsamling en resolution bebudende et årti for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UNDESD 2005-2014), baserende på Johannesburg-implementeringsplanen. FN Videnskabelige og Kulturelle organisation (UNESCO), det ledende organ for UNDESD, understregede behovet for at orientere den eksisterende uddannelse mod bæredygtighed.
I 2003 som reaktion på FN-resolution om UNDESD, United Nations University Institute for Advanced Study of Sustainability (UNU-IAS) lancerede projektet vedrørende undervisning i bæredygtig udvikling (UBU), med økonomisk støtte fra det Japanske miljøministeriet. De har designet UBU projektet og implementerer forsknings- og udviklingsaktiviteter gennem to flagskibsinitiativer: et globalt multi-entresant globale netværk af regionale ekspertisecentre (RCEs) på UBU og et netværk af videregående uddannelsesinstitutioner kaldet fremme af bæredygtighed i Postgraduate Uddannelse og Forskning Network (ProSPER.Net (link er ekstern)).
Siden fremlagde UNESCO køreplanen for Implementering af det globale handlingsprogram (GAP) om UBU med sine fem prioriterede indsatsområder: fremme politikken ved at integrere UBU, omdanne læring og uddannelse miljøer ved hjælp af hel-institutionen tilgang, opbygge kapacitet af pædagoger og undervisere, bemyndigelse og mobilisere unge, og endelig accelererende bæredygtige løsninger på lokalt plan. På alle niveauer i samfundet, RCEs spiller en afgørende rolle i gennemførelsen af disse mål ved hjælp af deres lokalkendskab og globale netværk.
I 2022 er 170 RCEs officielt blevet anerkendt af United Nations University på verdensplan. Den globale RCE servicecenter har hovedkvarter på UNU-IAS, hvorfra der ydes den bistand til de enkelte RCEs og sparring på deres kommunikation og vidensdeling.
Læs mere om Global RCE network på deres hjemmeside